Refetarina: Selecta Finland Oy
Selecta on Euroopan johtava Food Tech-tarjoaja, joka tarjoaa korkealaatuista kahvia ja innovatiivisia valmisruokaratkaisuja työpaikoilla ja julkisissa tiloissa. Selecta Finland Oy on osa Selecta Groupia ja Suomessa meillä työskentelee n. 160 henkilöä erilaisissa työtehtävissä.
Selecta Finland Oy:n People Partner Katriina Rantanen halusi syksyllä 2023 kartoittaa mahdollisuutta löytää uusi palveluntuottaja henkilöstövuokraukseen ja rekrytointiin. Toimihenkilörekrytoinnit Selecta hoitaa pääsääntöisesti itse, mutta ympäri maan tarvitaan välillä apua etenkin laitehoitajien resurssointiin, välillä toki huoltoteknikon, asiakaspalvelun tai varaston tehtäviinkin. Katriinalla on erittäin vankka kokemus henkilöstöpalveluista molemmin puolin pöytää, viimeisten vuosien aikana ostajan ominaisuudessa. Päätimme haastatella häntä yhteistyökokemuksesta HR Tukku Oy:n kanssa.
Mikä teille on tärkeää, kun arvioitte henkilöstöpartnerin valintaa?
” Arvostamme etenkin nopeutta ja asiakaslähtöisyyttä. Asiakaslähtöisyys tarkoittaa meille sitä, että kumppanilla on kyvykkyys ymmärtää liiketoimintaamme ja toimintaympäristömme hektisyyttä. Toki oikea-aikaisuus ja osumatarkkuus rekrytoinneissa on tärkeää myös. Asiakkaalla itselläänkin on tässä oma vastuunsa – ei voida olettaa, että kenelläkään on juuri oikeat työntekijät lähtötelineissä, mutta ennakointi on oleellista onnistumisen kannalta.”
Miksi päädyitte valitsemaan HR Tukku Oy:n kumppaniksi, mehän olimme siinä vaiheessa toimijana aivan alkuvaiheessa?
”Kyllä tämä luottamus rakentui ihmisistä. Meidät vakuutti teidän yrittäjien kova kokemus ja tausta alalta. Ei ollut mitään syytä epäillä osaamista ja kun järjestelmätkin olivat ajan tasalla, niin lähtökohdat olivat hyvät. Toinen hyvin merkittävä tekijä oli uusi hinnoittelumallinne. Sehän on aivan poikkeuksellinen ja varmasti alan kustannustehokkain asiakkaalle. Täällä asiakkaan päässä ei ole pulaa henkilöstöpalvelualan yhteydenotoista, niitä tulee päivittäin. Oleellista on erottautumiskyky ja teidän hinnoittelunne oli kyllä virkistävän erilainen. Olimme talousjohtajamme kanssa erittäin positiivisesti yllättyneitä, että vihdoin joku tuo uutta pöytään hinnoittelussa. Säästöt aiemmin kilpailutettuihin palveluihin olivat hyvin selvät ja nyt henkilöstövuokrausta kannattaa käyttää aikaisempaa useammissa tilanteissa, mm. lyhyemmissä määräaikaisuuksissa.”
Kiva kuulla, tähän olemme tähdänneetkin. Miten yhteistyö on mennyt, kuinka olemme onnistuneet?
”Olemme olleet hyvin tyytyväisiä. Esihenkilöiltä ympäri Suomen on tullut positiivista palautetta toiminnastanne. Tilaukset on hoidettu ammattitaitoisesti, aikataulut ovat pitäneet ja on löytynyt sopivia henkilöitä. Esihenkilöillä on ollut jopa varaa valita. Meillä on tunne, että meitä priorisoidaan.”
Uskaltaisitko suositella meitä muille yrityksille?
”Suosittelen lämpimästi! Palvelu pelaa ja hinnoittelumallinne on juuri sitä mitä sanottiin, aivan loistava keksintö. Siinähän ei ole juuri mitään perinteisen hinnoittelun elementtejä, se on enemmän yhteistä onnistumista. Jos onnistumme johtamisessa, hyödymme siitä itse suoraan kustannuksissa vielä enemmän. Sanoisin muillekin yrityksille, että kokeilkaa rohkeasti – yllätytte positiivisesti! Meillä ei ole mitään tarvetta katsella sivuille, tästä on hyvä jatkaa yhteistyötä!”
Refetarina: Hedman Partners Oy
Hedman Partners on liikejuridiikkaan erikoistunut vuonna 1975 perustettu asianajotoimisto, jonka ydinosaamista on auttaa yrityksiä saavuttamaan liiketoimintatavoitteensa käytännönläheisen juridisen palvelun avulla. Hedman Partners toimii Helsingissä ja Tallinnassa 23:n asiantuntijan voimin. Hedman Partners palvelee asiakkaitaan paitsi oman henkilöstönsä myös kattavan maailmanlaajuisen asianajotoimisto- ja yritystoiminnan asiantuntijaverkostonsa toimesta. www.hedmanpartners.fi.
Hedman Partnersin toimitusjohtaja ja partneri Esa Halmari kääntyi HR Tukku Oy:n puoleen, kun yhtiössä tuli kiireellinen rekrytointitilanne eteen. Yrityksen toimistopäällikkö oli lähtemässä uusiin haasteisiin ja tilalle tarvittiin nopeasti uusi henkilö hoitamaan toimiston arjen toimivuuden kannalta kriittistä tehtävää. Toiveena oli löytää henkilö, joka pystyisi hoitamaan juoksevien toimistotehtävien ja asiakaspalvelun sekä vieraiden vastaanoton lisäksi mm. laskutusta ja perintää.
”Meille oli kriittistä löytää sopiva henkilö nopeasti, sillä monipuolisen tehtäväkuvan perehdyttämiseen haluttiin löytää mahdollisimman paljon aikaa ja yhdessäoloa edellisen tehtävänhoitajan kanssa. Tunnettua on, että kaikkia hiljaista tietoa ei voi dokumentoida, vaikka nämä asiat meillä mallillaan ovatkin”, kertoo Esa Halmari.
”Esa laittoi tavallista kovemman haasteen, mutta eipä siinä mitään – Tulta Päin vaan”, naureskelee HR Tukku Oy:n Ari Kunelius. Ari jatkaa: ”maanantaina speksattiin haun kriteerit ja laitettiin nopea haku auki. Keskiviikkona esiteltiin neljä kandia Esalle, joista kolme Esa haastatteli perjantaina. Se kuuluisa ”match” rekrytoinnissa syntyi ja uusi henkilö aloitti tehtävässä maanantaina, viikko Esan ensimmäisestä puhelinsoitosta.”
Onnistunut rekrytointi ei ole pelkkää asiakkaan toiveiden täyttämistä pyydetyssä aikatauluissa. Oleellista on, että niin rekrytoitu henkilö kuin rekrytoiva organisaatiokin ovat tyytyväisiä tilanteeseen myös valinnan jälkeen arjen alkaessa pyörimään. Tältä vaikuttaa ja tästä valinnassa tukenut konsultti saa aina suurimman tyydytyksen.
Miten meni Esa, millainen kokonaiskuva jäi HR Tukku Oy:n palvelusta?
”Toivottu aikatauluhan oli, jos ei epätodellinen, niin vähintään äärimmäisen tiukka. Minuun teki vaikutuksen määrätietoinen ja rauhallinen ote rekrytoinnissa. Jo ensimmäisessä puhelussa minulle vakuutettiin, että asia hoituu – älä huoli. Näin totta vie tapahtui ja olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen – saatiin hieno uusi työkaveri taloon. Voin suositella HR Tukkua lämpimästi toimihenkilöiden rekrytointiin”, päättää Esa.