Refetarina: Oy Transmeri Logistics Ab

Oy Transmeri Logistics Ab palvelee yritysasiakkaita monipuolisesti ja ydintoimintaa on sopimusvalmistus niin private label- kuin brändituotteille. Yritys valmistaa hygienia-, kosmetiikka- ja kampaamotuotteita, kodin puhdistusaineita sekä erilaisia pesuaineita teollisuudelle. 

Transmeri Logistics ja HR Tukku Oy aloittivat yhteistyön noin vuosi sitten henkilöstövuokrauksessa. HR Tukku on toimittanut henkilöstöä tuona aikana mm. pakkaajan, varastotyöntekijän ja liuosvalmistajan työtehtäviin. Saimme mahdollisuuden haastatella Transmeri Logisticsin tuotantopäällikkö Jukka Kostamovaaraa yhteistyöstämme.

Kerrotko Jukka vähän kokemuksestasi henkilöstöpalveluiden ostajana ja mihin tilanteisiin käytätte henkilöstövuokrausta?

Yrityksellä on pidempi kokemus näiden palveluiden ostamisesta. Itse olen ollut täällä noin kolme vuotta ja vastannut mm. resurssoinnista ja siten tietysti palveluiden ostamisesta. Meillä on ennen HR Tukkua ollut muutamakin isompi palveluntuottaja, mutta nyt ostot ovat keskittyneet täysin HR Tukulle. Käytämme henkilöstövuokrausta mm. pakkaamossa, varastolla ja nyt myös liosvalmistuksessa.

Mikä teille on tärkeää kumppanivalinnassa?

Toimijan tulee toimia eettisesti ja olla vastuullinen. Arvostamme nopeaa reaktiokykyä, koska tilanteet voivat tuotannossa viikon aikana muuttua paljonkin. Tärkeää on tietysti myös luotettavuus ja meille se tarkoittaa kyvykkyyttä toimittaa nopeasti hyviä työntekijöitä.

Palvelun startti on usein kriittinen piste, miten se meni ja kuinka olemme pärjänneet teidän tukemisessanne?

Annoimme aluksi teille useamman henkilön koetilauksen viikoksi sillä ajatuksella, että katsotaan, toimiiko palvelu luvatulla ja puhutulla tavalla. Pitää antaa tunnustusta, se meni hienosti.  Yhteistyö kanssanne on sujunut erittäin hyvin. Kaikki mistä on sovittu, on myös sovitulla tavalla toteutunut.

HR Tukku on nuori toimija ja olemme vielä melko tuntematon yritys. Alalle tehtyjen tutkimusten mukaan tärkeimmät henkilöstöpalvelualan yrityskuvatekijät ovat vuokrahenkilöstön ammattitaito, luotettavuus ja hintataso.  Miten HR Tukku on pärjännyt näillä kriteereillä?

Vuokratyöntekijöiden ammattitaitoon, etenkin suorittavien tehtävien osalta, lasken myös hyvän asenteen sekä yleiset työelämätaidot. Teidän työntekijänne ovat olleet ruutunsa mainiosti täyttäviä ja ovat tulleet töihin ajoissa. He ovat omaksuneet hyvin työtehtävät ja tekevät huolellista työtä. Meille on tärkeää, että olemme pystyneet tarjoamaan nuorille työntekijöille ensimmäisiä kokemuksia työstä.

Meillä on rakentunut vahva luottamus toimintaanne. Aiemmin mm. haastattelimme kaikki vuokratyöntekijät itse ennen töiden alkamista, mutta siihen ei ole enää mitään tarvetta. Voimme luottaa siihen, että teiltä tulee suoraan perehdytykseen hyviä työntekijöitä. 

Hinnoittelun osalta lienee niin, että kaikki toivovat aina edullisempia hintoja. Käsitykseni on, että teidän hinnoittelunne on erittäin kilpailukykyistä. 

Miten arjen yhteistyö tilauksiin liittyen on mennyt?

Yhteydenpito on helppoa ja kanssakäyminen on nopeaa. Tarvittaessa teidät on saanut kiinni iltaisin, vaikka tekstiviestilläkin, jos on tullut yllättäviä tilanteita eteen. Tuotannon esihenkilö on myös hyvin tyytyväinen yhteistyöhön kaikilla tasoilla.

Voisitko suositella HR Tukkua muillekin yrityksille?

Olen erittäin tyytyväinen toimintaanne ja yhteistyöhömme. Uskallan kyllä suositella ilman varauksia esim. vastaavanlaiselle organisaatiolle kuin Transmeri Logistics. Logistiikassa, varastossa ja keräilyssä tarvitaan nopeasti hyviä työntekijöitä lisää ja teillä on kyvykkyys vastata tarpeeseen. Liuosvalmistajan haun osalta on ollut myös mukava huomata, että teiltä saa tarvittaessa myös valmiita ammattilaisia.


Refetarina: Selecta Finland Oy

Selecta on Euroopan johtava Food Tech-tarjoaja, joka tarjoaa korkealaatuista kahvia ja innovatiivisia valmisruokaratkaisuja työpaikoilla ja julkisissa tiloissa. Selecta Finland Oy on osa Selecta Groupia ja Suomessa meillä työskentelee n. 160 henkilöä erilaisissa työtehtävissä.

Selecta Finland Oy:n People Partner Katriina Rantanen halusi syksyllä 2023 kartoittaa mahdollisuutta löytää uusi palveluntuottaja henkilöstövuokraukseen ja rekrytointiin. Toimihenkilörekrytoinnit Selecta hoitaa pääsääntöisesti itse, mutta ympäri maan tarvitaan välillä apua etenkin laitehoitajien resurssointiin, välillä toki huoltoteknikon, asiakaspalvelun tai varaston tehtäviinkin.  Katriinalla on erittäin vankka kokemus henkilöstöpalveluista molemmin puolin pöytää, viimeisten vuosien aikana ostajan ominaisuudessa. Päätimme haastatella häntä yhteistyökokemuksesta HR Tukku Oy:n kanssa.

Mikä teille on tärkeää, kun arvioitte henkilöstöpartnerin valintaa?

” Arvostamme etenkin nopeutta ja asiakaslähtöisyyttä. Asiakaslähtöisyys tarkoittaa meille sitä, että kumppanilla on kyvykkyys ymmärtää liiketoimintaamme ja toimintaympäristömme hektisyyttä. Toki oikea-aikaisuus ja osumatarkkuus rekrytoinneissa on tärkeää myös. Asiakkaalla itselläänkin on tässä oma vastuunsa – ei voida olettaa, että kenelläkään on juuri oikeat työntekijät lähtötelineissä, mutta ennakointi on oleellista onnistumisen kannalta.”

Miksi päädyitte valitsemaan HR Tukku Oy:n kumppaniksi, mehän olimme siinä vaiheessa toimijana aivan alkuvaiheessa?

”Kyllä tämä luottamus rakentui ihmisistä. Meidät vakuutti teidän yrittäjien kova kokemus ja tausta alalta. Ei ollut mitään syytä epäillä osaamista ja kun järjestelmätkin olivat ajan tasalla, niin lähtökohdat olivat hyvät. Toinen hyvin merkittävä tekijä oli uusi hinnoittelumallinne. Sehän on aivan poikkeuksellinen ja varmasti alan kustannustehokkain asiakkaalle. Täällä asiakkaan päässä ei ole pulaa henkilöstöpalvelualan yhteydenotoista, niitä tulee päivittäin. Oleellista on erottautumiskyky ja teidän hinnoittelunne oli kyllä virkistävän erilainen. Olimme talousjohtajamme kanssa erittäin positiivisesti yllättyneitä, että vihdoin joku tuo uutta pöytään hinnoittelussa. Säästöt aiemmin kilpailutettuihin palveluihin olivat hyvin selvät ja nyt henkilöstövuokrausta kannattaa käyttää aikaisempaa useammissa tilanteissa, mm. lyhyemmissä määräaikaisuuksissa.”

Kiva kuulla, tähän olemme tähdänneetkin. Miten yhteistyö on mennyt, kuinka olemme onnistuneet?

”Olemme olleet hyvin tyytyväisiä. Esihenkilöiltä ympäri Suomen on tullut positiivista palautetta toiminnastanne. Tilaukset on hoidettu ammattitaitoisesti, aikataulut ovat pitäneet ja on löytynyt sopivia henkilöitä. Esihenkilöillä on ollut jopa varaa valita. Meillä on tunne, että meitä priorisoidaan.”

Uskaltaisitko suositella meitä muille yrityksille?

”Suosittelen lämpimästi! Palvelu pelaa ja hinnoittelumallinne on juuri sitä mitä sanottiin, aivan loistava keksintö. Siinähän ei ole juuri mitään perinteisen hinnoittelun elementtejä, se on enemmän yhteistä onnistumista. Jos onnistumme johtamisessa, hyödymme siitä itse suoraan kustannuksissa vielä enemmän. Sanoisin muillekin yrityksille, että kokeilkaa rohkeasti – yllätytte positiivisesti! Meillä ei ole mitään tarvetta katsella sivuille, tästä on hyvä jatkaa yhteistyötä!”


Refetarina: Hedman Partners Oy

Hedman Partners on liikejuridiikkaan erikoistunut vuonna 1975 perustettu asianajotoimisto, jonka ydinosaamista on auttaa yrityksiä saavuttamaan liiketoimintatavoitteensa käytännönläheisen juridisen palvelun avulla. Hedman Partners toimii Helsingissä ja Tallinnassa 23:n asiantuntijan voimin. Hedman Partners palvelee asiakkaitaan paitsi oman henkilöstönsä myös kattavan maailmanlaajuisen asianajotoimisto- ja yritystoiminnan asiantuntijaverkostonsa toimesta. www.hedmanpartners.fi

Hedman Partnersin toimitusjohtaja ja partneri Esa Halmari kääntyi HR Tukku Oy:n puoleen, kun yhtiössä tuli kiireellinen rekrytointitilanne eteen. Yrityksen toimistopäällikkö oli lähtemässä uusiin haasteisiin ja tilalle tarvittiin nopeasti uusi henkilö hoitamaan toimiston arjen toimivuuden kannalta kriittistä tehtävää. Toiveena oli löytää henkilö, joka pystyisi hoitamaan juoksevien toimistotehtävien ja asiakaspalvelun sekä vieraiden vastaanoton lisäksi mm. laskutusta ja perintää. 

”Meille oli kriittistä löytää sopiva henkilö nopeasti, sillä monipuolisen tehtäväkuvan perehdyttämiseen haluttiin löytää mahdollisimman paljon aikaa ja yhdessäoloa edellisen tehtävänhoitajan kanssa. Tunnettua on, että kaikkia hiljaista tietoa ei voi dokumentoida, vaikka nämä asiat meillä mallillaan ovatkin”, kertoo Esa Halmari.

”Esa laittoi tavallista kovemman haasteen, mutta eipä siinä mitään – Tulta Päin vaan”, naureskelee HR Tukku Oy:n Ari Kunelius. Ari jatkaa: ”maanantaina speksattiin haun kriteerit ja laitettiin nopea haku auki. Keskiviikkona esiteltiin neljä kandia Esalle, joista kolme Esa haastatteli perjantaina. Se kuuluisa ”match” rekrytoinnissa syntyi ja uusi henkilö aloitti tehtävässä maanantaina, viikko Esan ensimmäisestä puhelinsoitosta.”

Onnistunut rekrytointi ei ole pelkkää asiakkaan toiveiden täyttämistä pyydetyssä aikatauluissa. Oleellista on, että niin rekrytoitu henkilö kuin rekrytoiva organisaatiokin ovat tyytyväisiä tilanteeseen myös valinnan jälkeen arjen alkaessa pyörimään. Tältä vaikuttaa ja tästä valinnassa tukenut konsultti saa aina suurimman tyydytyksen.

Miten meni Esa, millainen kokonaiskuva jäi HR Tukku Oy:n palvelusta?

”Toivottu aikatauluhan oli, jos ei epätodellinen, niin vähintään äärimmäisen tiukka. Minuun teki vaikutuksen määrätietoinen ja rauhallinen ote rekrytoinnissa. Jo ensimmäisessä puhelussa minulle vakuutettiin, että asia hoituu – älä huoli. Näin totta vie tapahtui ja olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen – saatiin hieno uusi työkaveri taloon. Voin suositella HR Tukkua lämpimästi toimihenkilöiden rekrytointiin”, päättää Esa.